Koopzondag. Gezellig, maar noodzakelijk? Nee!

De winkel dichthouden op koopzondag? Dan 500 euro boete. Dat regime geldt al een tijdje in winkelcentrum Paddepoel in Groningen. Een aantal winkeliers heeft al voor duizenden euro’s aan sancties opgelegd gekregen van de Vereniging van Eigenaren van de panden. De VVE wil dat alle winkeliers meedoen aan koopzondag. Dat schept duidelijkheid voor consumenten die willen winkelen op zondag, is de gedachte. “Maar u denkt toch niet dat ik dat geld ga betalen”, zeggen de getroffen winkeliers in koor. (bron NOS.nl)

Eenheid

In Zaltbommel is er binnen de ondernemersvereniging geen sprake van conflict over de koopzondagen en worden er geen winkeliers voor de rechter gedaagd. Wel neem ik vanaf het moment dat ik de winkeldeuren opende deel aan de discussie over openingstijden. Het sleutelwoord hierin is ‘eenheid’. Eenheid geeft namelijk duidelijkheid aan de consument. Op het moment dat alle winkeliers in de binnenstad dezelfde openingstijden hanteren en een aantal zondagen per jaar collectief de deuren openen, is de discussie voorbij en hebben we tevreden klanten. Dat is het idee. Tijdens iedere vergadering van en voor ondernemers, komt het onderwerp ter sprake. Wel of geen koopzondagen, wel of geen extra koopavonden rondom de feestdagen en wat vinden we passen bij ‘reguliere’ openingstijden? Uren worden gevuld met voor en tegenargumenten en iedere ondernemer heeft zijn of haar eigen redenen en mogelijkheden voor openen of sluiten.

Communicatie

Terwijl ‘eenheid’ het sleutelwoord is, kies ik voor ‘communicatie’ zolang de discussie als agendapunt genoteerd staat . Wanneer iedere winkelier zelf communiceert over zijn of haar openingstijden, heeft de consument duidelijkheid. Op het bordje in de etalage van Love-li lingerie staat te lezen dat de winkel van dinsdag tot en met zaterdag geopend en op zondag en maandag gesloten is. Bij deze maak ik van de gelegenheid gebruik om te melden dat we op zondag 26 november en 17 december van 13:00 tot 17:00 uur de deuren openen.

Durf te vragen

Graag geef ik bij deze ook het eigen initiatief en de spontaniteit aan de consument terug. Deze zijn door de vele uren waarin het mogelijk is om aankopen te doen in stenen winkels en in webshops verdwenen. In Zaltbommel kennen we elkaar. De klant die regelmatig binnenkomt, kent de ondernemer. Als er buiten de openingstijden een beugel uit een beha prikt, een gat in een panty zit of al het elastiek uit de fijnst zittende onderbroek knapt en je hebt echt hulp nodig? Durf te vragen. Neem op zo’n moment contact met mij op. Bij deze beloof ik dat ik met plezier de deuren open en je voorzie van nieuwe artikelen. Ons kent ons. Toch?