Erwin

Beroepsdeformatie. Drempelverlagend en soms een béétje ongemakkelijk

Beroepsdeformatie: Zelfstandig naamwoord. In de vrije tijd het gedrag gaan vertonen of de taal gaan gebruiken die doorgaans alleen op het werk gebruikt wordt. (Bron: Wikiwoordenboek)

Op verjaardagen of andere feestjes waar ik mensen tref die me minder goed kennen, wordt vaak gevraagd wat voor een werk ik doe. Een vrij onschuldige vraag waar menig gesprek tussen onbekenden mee start. Als ik zeg dat ik eigenaresse van een lingeriezaak ben, zie ik dat de wenkbrauwen worden opgetrokken en dat verbazing op het gezicht van mijn gesprekspartner te lezen is. “Oh, apart”, is dan het antwoord.

Want tja, praten over lingerie en ondergoed, dat is wel ‘een dingetje’. Als je daarover doorpraat, ontkom je er niet aan of het worden persoonlijke gesprekken. Dat besef ontstaat in die paar seconden van verbazing, opgetrokken wenkbrauwen en het uitspreken van het antwoord. Vooral bij mannen valt er daarna een stilte die doorgaans verbroken wordt met ‘onderbroekenlol’.

Onderwerp van gesprek

Vrouwen praten over het algemeen regelmatig over wat ze onder hun kleding dragen. Ik hoor het van vriendinnen of als vrouwen samen de winkel binnenlopen. In vele gevallen is ‘ondergoed’ of ‘lingerie’ onderwerp van gesprek. Ze vragen elkaar wat zij prettig vinden om te dragen en geven aan wat wel of niet favoriet is. Mannen daarentegen, weten in de meeste gevallen niet wat de ander draagt, wat prettig zit of wat juist erg oncomfortabel aanvoelt. In de meeste gevallen koopt hun partner het ondergoed voor hen en ze denken er verder niet of nauwelijks over na. Laat staan dat ze er met andere mannen of vrouwen over spreken.

Drempelverlagend

Ik ben het gewend, met mannen praten over lingerie en ondergoed. De meeste van de vertegenwoordigers van de merken waar ik mee werk, zijn mannen. We voeren gesprekken over beha’s, slips en strings en hun pasvorm, stoffen en comfort. Zo verloopt het gesprek ook over de modellen boxers, trunks, sportbriefs, midi- en maxislips voor heren. Materialen en draagplezier worden besproken. Welke man draagt wat voor welke gelegenheid en waar wil een man wel of niet mee ‘gezien’ worden? Tijdens zo’n gesprek wisselen we vaak persoonlijke voorkeuren uit. Ik denk er inmiddels niet meer over na of openlijk spreken over dames- en herenondergoed met mannen wel of niet mogelijk of wenselijk is. Ik vraag dan ook regelmatig aan de mannen in mijn familie en vriendenkring om ondergoed dat nieuw op de markt verschijnt uit te proberen en feedback te geven. Beroepsdeformatie dus… In vele gevallen grappig en drempelverlagend, in sommige gevallen een béétje ongemakkelijk.

“Hou je in, dit is een zakelijk gesprek”

Ik heb een afspraak over financiële zaken met twee bedrijfsadviseurs op het hoofdkantoor van de bank. Eén van de twee ken ik behoorlijk goed, de andere zie ik voor het eerst.  De voor mij onbekende accountmanager zit tegenover me aan het bureau en opent het gesprek. Na het welkomstwoord zegt hij dat hij “helaas geen affiniteit heeft met de artikelen in mijn winkel” en  verontschuldigt zich daarvoor. De gedachte die direct bij mij naar bovenkomt is: “Draag jij geen ondergoed dan?” Nou heb ik sowieso al moeite om tijdens gesprekken over boekhoudkundige cijfers en financiële zaken mijn focus scherp te houden, dus ik dwing mijn gedachten te verdwijnen en doe mijn best om bij het gesprek te blijven. Tegelijkertijd stelt de andere aanwezige adviseur de vraag: “Hoezo, jij draagt toch ook ondergoed. Ze heeft een grote collectie voor heren in haar assortiment hoor.” De accountmanager zegt even niks meer en kijkt ongemakkelijk naar beneden, nadenkend over een passend antwoord. Ik bijt op mijn tong en bedenk een mantra. “Hou je in, dit is een zakelijk gesprek, hou je in.” Gelukkig, het werkt.

Na een korte stilte  geeft de accountmanager aan dat hij zeker ondergoed draagt, maar dat hij zich niet bewust is van het feit dat ik een collectie voor heren in het winkelassortiment heb opgenomen. Hij vertelt dat hij zich wel verdiept heeft in het reilen en zeilen van de winkel en hij somt op dat hij mij en het aanbod aan lingerie gezien heeft op Facebook, Instagram, LinkedIn en dat er via Google het één en ander te vinden is aan gepubliceerde artikelen. Ook heeft hij opgemerkt dat ik blogs schrijf, maar dat hij er nog niet aan toe is gekomen om ze te lezen.

Wauw! Mijn aandacht is direct terug. Ik ben blij verrast over het feit dat hij op deze manier z’n best heeft gedaan om zich op dit gesprek voor te bereiden. Ik bedenk me dat ik het herenassortiment meer zichtbaar moet maken op de winkelvloer én op social media, want kennelijk is het voor onbekenden onduidelijk wat er in de winkel voor mannen voorradig is. Voordat mijn gedachten hier verder over doorgaan, maak ik een kleine aantekening op het papier dat voor me ligt en duik volledig in de cijfers.

Herenassortiment

Na het gesprek neem ik contact op met de vertegenwoordigers van het herenondergoed om een afspraak te maken. Het is zaak om de aanwezige artikelen voor deze groep meer zichtbaar te presenteren. De ontwikkelingen zijn in volle gang beste lezer! Ben je op zoek naar ondergoed in verschillende materialen, modellen en kleuren of moeten de T-shirts voor onder een overhemd of trui nodig vervangen worden? Kom dan naar de winkel en ontdek direct bij binnenkomst wat wij in het assortiment hebben voor heren. Mede door mijn beroepsdeformatie kan ik je voorzien van alle informatie en ervaringen over het comfort en draagplezier ervan.

Leave your comment